Niverance
Laat je inspireren door de vorm van samenleving waarin vrouwelijke waarden centraal staan. Ik moedig je aan om kritisch na te denken over de rol van zo'n beleid.
Durf de bestaande structuren te evalueren en te herzien vanuit een matriarchaal perspectief. Welke veranderingen zijn nodig om een meer inclusieve en rechtvaardige samenleving te creëren? Denk mee en deel uw inzichten.
Het essay start met het verhaal over een fictieve, verdwenen matriarchale samenleving in de buurt van Nantes (Frankrijk, departement Loire-Atlantique).
Nadien volgt een evaluatie over het matriarchaat als maatschappijvorm.
Deel 1: hoofdstuk I en II
Hoofdstuk I — Het rapport
De enveloppe lag op maandagochtend tussen de rekeningen en een uitnodiging voor een ‘dialogendag over culturele eenheid’.
Geen afzender, geen datum, enkel een bleke stempel van de ‘Archives Municipales de Nantes’.
Binnenin zat een map, beige, dik, met een onhandig vastgeplakte etiket:
‘Projet Veraplu – Confédération expérimentale (1973–1979)’
Geen begeleidend schrijven, geen dossiernummer.
Alleen een gevouwen kaart van het meer van Parc du Grand-Lieu, het natuurpark nabij Nantes (Frankrijk - departement Loire-Atlantique).
Iemand had met potlood enkele namen van dorpen, gehuchten, omcirkeld.
Ik zette koffie.
Buiten kwam de ochtend op gang: brommers, pendelaars, ouders met bakfietsen, een voorbijrijdende patrouillewagen.
Het nieuws ging alweer over de parlementaire debatten i.v.m. de herstelwet op onderzoek neutraliteit.
Sinds de Minister van Onderwijs, Wetenschap en Innovatie had verklaard dat het tijdperk van experimentele identiteiten voorbij is,
was mijn vakgebied officieel herleid tot observatie van functionele gemeenschapsdynamieken.
Niemand durfde het woord matriarchaat nog hardop te gebruiken in een academische context.
Mijn onderzoek naar de berggemeenschappen in Sumatra, met een matriarchaal bestuur, was tijdelijk bevroren.
Te ideologisch, had de commissie gezegd.
Ik dacht even dat dit Veraplu-dossier een anonieme grap was. Een afleiding van een collega die nog niet geleerd had dat humor nu meetelt in de evaluatiescore voor onprofessioneel gedrag.
Tot ik de map opende.
De eerste bladzijde was gedrukt op vergeeld papier, onderaan gemerkt met ‘Section interne B3 – 1977’.
In het midden, vetgedrukt, stond:
‘Les structures non patriarcales de la zone humide ne se dissolvent pas : elles changent d’état.’
De zin raakte me vreemd: als een echo van iets wat ik nog niet had gedacht.
Ik las hem opnieuw:
‘Ne se dissolvent pas: elles changent d’état.’
Het papier had een lichte schimmelgeur, van natte aarde.
En bij elke zin die ik las, leek de inkt zich te verschuiven, net niet zichtbaar, alsof de tekst zich aanpaste aan mijn blik.
Ik legde de map op tafel, knipperde, keek opnieuw.
Een enkel woord stond plots in een andere tijdsvorm.
Ik noteerde het. De volgende seconde was het weer verdwenen.
’s Avonds projecteerde ik de kaart op de muur van mijn appartement.
Het blauwgrijze vlak van het meer vulde de kamer, golvend als een ademhaling.
Tussen twee vingerafdrukken stond één naam: Niverance.
Ik typte de naam in het digitale archief van topografische registers.
Slechts één melding, in een geanonimiseerd logboek:
‘Consultation interdite. Projet sociétal non validé (Nantes, 1980)’
De regen sloeg tegen het raam.
Het geluid had de cadans van een oude schrijfmachine, een ritme dat ik herkende van veldnotities uit vervlogen jaren.
Even dacht ik dat de map op tafel bewoog, heel licht, alsof er lucht onder zat.
“Nous étions là,” fluisterde iets.
“Nous ne sommes pas disparus, seulement oubliés.”
De volgende ochtend ontving ik een bericht van het universitair departement:
‘Uw toegang tot de digitale archieven is tijdelijk opgeschort.
Reden: verificatie onderzoekrelevantie.’
Ik glimlachte.
Dat was nog maar het begin.
Hoofdstuk II — De veldnotities
Ik kon de map niet laten liggen.
Er zat een tweede bundel in, achter een half losgescheurde kartonnen binnenflap. De pagina’s leken eerder gekopieerd dan origineel.
De eerste notitie begon met een handgeschreven zin:
'Zone humide — maintenir les protocoles inchangés. Enregistrements uniquement à l’aube.'
De datum: Avril 1974.
De ondertekening: ‘L.B.’
Ik kende die initialen.
Lina Berthoux. Een antropologe die in 1982 spoorloos was verdwenen na een conflict met de directeur van het 'Secrétariat Interministériel pour la Stabilité Socio-Structurelle' over een verboden veldrapport. Haar naam mocht al jaren niet meer gebruikt worden in publicaties. 'Comportement radical incompatible avec les normes scientifiques', heette het officieel.
Haar notities beschreven een kleine gemeenschap aan de zuidoostelijke rand van Grand-Lieu. Geen officieel dorp. Geen statistische registratie. Slechts een cluster van huizen en houten loopvlonders die zich, volgens Berthoux, verplaatsten met het ritme van het waterniveau.
Ze schreef:
'Aucune structure patriarcale observable. Répartition des rôles fluctuante.
Le leadership est toujours temporaire — exercé par celui ou celle qui comprend le problème, pas par celui qui détient un titre.'
Ik voelde hoe mijn adem stokte.
Dit was precies waar mijn Sumatrawerk in de kiem gesmoord was: het idee dat niet-patriarchale systemen niet instorten, maar flexibeler worden naarmate de druk toeneemt.
Niverance.
De naam doemde weer op in mijn hoofd als een vergeten topografisch label, een plek die je niet op de kaart vindt maar toch bestaat.
Berthoux noteerde verder:
'Les décisions communautaires émergent par convergence, non par débat. Le conflit = information. Aucune imposition hiérarchique.
La propriété matérielle s’efface lors des hautes eaux. Les frontières individuelles deviennent fluides.
Ce n’est pas une utopie. C’est une autre logique.'
Ik voelde een koude rilling langs mijn ruggengraat.
Niet door wat er stond, maar door wat er níét stond: geen methodiek, geen onderzoeksdesign, geen verantwoording. Alsof Berthoux wist dat het onderzoek nooit de officiële kanalen zou halen.
Er viel een druppel water op de rand van de pagina. Ik schrok, keek op.
Het plafond was droog.
De druppel rook naar regenwater dat te lang in een ton had gestaan.
Ik vouwde de notities dicht.
Het voelde alsof iemand anders ze al voor mij had gelezen.
© 2025 Grijze Sater — 4 december 2025.
Redactionele ondersteuning: ChatGPT.
Maak jouw eigen website met JouwWeb